George Town

P1020363(2)
På Gambia-floden. Foto: Isolde Jobarteh

Vi hyrde en guidad tur till George Town, en gammal brittisk kolonistad längre in i Gambia. Vi blev hämtade i närheten av där vi bodde och begav oss av tidigt på morgonen. Frukosten fick vi på vägen. Efter ett tag kom vi till Gambiafloden. För att ta oss över floden behövde man ta färjan (en bro hade varit en bra investering) som gick var 20:e minut och kunde ta ett par bilar åt gången. Det var full trafik från bägge sidor så färjan gick fullastad åt båda hållen. Längst vägen till färjan stod hundratals lastbilar som väntade på att få komma över och som enligt vår guide kunde få vänta många, många dagar på att få komma över. Det kunde röra sig om allt från byggmaterial till handelsvaror som behövde vänta på färjan för att ta sig kanske hundra meter. Som tur var hade vår guide ett fripass och vi behövde inte vänta någon längre period för att komma över.

P1020396(2)
Apa i solnedgång. Foto: Isolde Jobarteh

När vi åkt ett litet tag till kom vi fram till resans höjdpunk: en superfin träbåt med ett soltak på övre däck. Vi var de enda som hade bokat en tur idag så vi fick hela båten för oss själva. Efter att ha blivit jagade av en massa småbarn som ville ha ”minti-minti” från oss, det vill säga godis, begav sig båten iväg in längst Gambia-floden. Vi blev bjudna på en stor lunch-buffé medan vi sakta åkte fram över floden med natur som blev vildare och mer djungel-lik ju längre in vi kom. Värmen blev också påtagligare längre in.

Vi såg flera djur på vår resa. Fåglar fanns det gott om överallt och för en ornitolog ska Gambia tydligen vara ett paradis. Flodhästar såg vi också, där de låg lite på avstånd och tittade skeptiskt på oss. Vi åkte även förbi en krokodil som tittade på oss och gapade glupskt, visandes sina tänder.

P1020362(2)
Detta är det enda hus som finns kvar från kolonialtiden i George Town. Foto: Michael Fjellander

När vi kom fram till George Town fick vi en kort guidad visning av byn som varit en utav britternas gamla fästen – och såklart även en slavhandelshamn. Sedan tog vår guide oss till vårt hotell som låg beläget bredvid floden. Vi blev bjudna att spela trumma med en av dem som jobbade där och på kvällen blev det middagsbuffé. Det bodde även en grupp spanjorer där. Och ett helt gäng med galna små apor som snor gästernas frukost. Efter att mörkret fallit bjöds vi på en dansuppvisning i skenet av en brasa. Vi gick och la oss och somnade in till ljudet av trummor från dansen, kvittrande fåglar och tjattrande apor.

P1020402(2)
Foto: Isolde Jobarteh

/Michael

Om isoldemichael

Vi är två 20-åringar som sedan studenten 2011 har förberett en ett år lång resa i Frankrike och Västafrika. Tanken är att ta sig från Aix-en-Provence längst kusten till Ghana med lokaltrafik som buss och tåg i den mån det går. De första 6 månaderna kommer vi spendera i Frankrike för att studera franska, därefter ger vi oss av på vår roadtrip och räknar med att nå den afrikanska kontinenten i början av januari 2013.
Det här inlägget postades i Gambia och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.